torstai 2. elokuuta 2007

Kullekin tekojensa mukaan.

Uskontojen nimissä on tehty paljon pahaa. Toki myös ateismin nimissä on tehty esimerkiksi kommunistisissa maissa, paljon pahaa. (Mutta ei ateistisessa + ei kommunistisessa ruotsissa.) Paljon pahaa ei tarkoita yksilön tekoista, vaan massojen tekoja. Sellaisia kuin kristittyjen noitavainot tai Venäjän kommunistisen kansantasavaltaisen diktatuurin pahuudet. (Joka tosin on minusta enemmän uskonto, jossa Jumalana on Stalin ja enkelivoimina hänen salainen poliisinsa. Ja jossa on hassu taloudellinen järjestelmä. Jotkut ovat jopa sitä mieltä, että venäjän kommunismin vaarallisuus johtui nimenomaan sen uskonnonkaltaisista piirteistä.)

Vaikka hyväksyisimmekin että Hilter tai Stalin olivat ateisteja, joutuisimme myöntämään myös että molemmat olivat miehiä. Ja molemmilla heistä oli viikset. Emme voisi vielä tästä sanoa ihan suoraan, että viiksekkyys tai miehisyys jotenkin olisivat syyllisyysindikaattoreita, pahan merkkejä. Sama sopii tietysti ateismiinkin. (Toki tyylikriitikot, feministit ja hihhulit ovat listan asioista erimielisiä. Tuossa järjestyksessä.)
Asiaa pitää katsoa hieman eri perspektiivistä. Unohtaa maukas Hitlerkortti. Nousta yksilöiden ulkopuolelle. Unohtaa ainainen tappelu.

Toki molemmilta puolilta, sekä uskovaisista että ateisteista, löytyy sekä hyviä että pahoja ihmisiä. Ihan siksi, että minusta kaikki ovat aatteesta huolimatta pohjimmiltaan aika samanlaisia ihmisiä. Aate sisältää vain elementtejä, joita käytetään pahaan. Pahaa tekevät ihmiset. Ja toisaalta ilman ihmisiä aate ei toteudu. Ja toisaalta ihminen sekoittaa omia pahuuksiaan ideologioihin, koska ideologiat ovat ihmisten keksintöä. Aatetta ja ihmisiä ei voida täysin erottaa toisistaan.

Ateismin heikkous on siinä, että siinä ei seuraa rangaistusta jos et jää teostasi kiinni. Uskovaisten pahuus taas tulee siitä että vaikka uskonasiat eivät olisikaan uskonnosta johtuvia, uskonnollinen perustelu (Jota edustaa Suomen Armeijassakin harrastettu "Raamattu hyväksyy puolustussodan" -juttelut.) Syy on siinä, että sodat ja muut vastaavat massapahuudet muuttuvat pahemmiksi koska ihmiset eivät ole peloissaan kuolemasta -heitähän odottaa kuolemassa vain parempi paikka- ja lisäksi tämä vakuuttaa että teot ovat oikeasti täysi moraalisesti oikeutettuja.

Siksi pahinkaan ateistien psykopaattiarmeija ei kykene ottamaan kiinni uskovaisia kanssaveljiään;
Ateistipsykopaatti varoo omaa, ainutlaatuista, nahkaansa. Tämä rajoittaa hänen toimintaansa, ja tämä rajoitus on uskovalta poissa. Ateistipsykopaatti voi lisäksi salata rikoksiaan, mutta vain uskovainen voi tehdä teostaan ylpeilyn aiheen. Ateisti ei voi saada tekonsa taakse "moraalista oikeutusta" yhtään samalla tasolla kuin uskovainen. Ateisti voi vähätellä ja hylätä julmuuden merkityksen, mutta vain uskonto voi tehdä siitä Oikeutettua, toivottavaa ja tavoiteltavaa.

Pahaan pystyy kuitenkin jokainen, joten ollaan kiltisti. Jumalanäkemyksestä ja poliittisesta kannasta riippumatta.

4 kommenttia:

M kirjoitti...

Mitä pahaa ateismin nimissä on oikeasti tehty?
Kommunismin nimissä paljonkin, muttei ateismin. Miten ateismilla edes voisi perustella mitään tuollaista?

"Meidän tulee tappaa nämä ihmiset, koska... jumala, eiku jumala ei käske, eiku... no katsokaas, kun meillä on siihen taivaallinen, eiku maallinen, tai no joku oikeis kuitenkin..."

Tuskin Stalinkaan käski tappaa ateismin puolesta, vaan isänmaan tms. puolesta.

Anonyymi kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
paahtoleipä kirjoitti...

Kuten kai kirjoitin, yhtä hyvin voidaan kai syyttää viiksekkyyttä kuin ateismia. Lisäksi, kuten mainitsinkin, moni pitää nimenomaan kommunismia + sen uskonnonkaltaisia elementtejä syyllisinä.

Minä itse kannatan kuitenkin enemmän ajatusta diktatuurista; Siihen kun sopii niin Hitler, Stalin, Mussoliini kuin Kaikkivaltias Taivaallinen Kuninkaamme+ hänen seuraajansa Paavi. Kommunismi itsessään on minusta enemmän hoopo talousjärjestelmä kuin pahuutta. Yhdistettynä diktatuuriin+ mahdollisesti uskonnonkaltaisiin elementteihin siitäkin saadaan paha, kuten on huomattu.

Saadakseni esiin diktatuurista irralliset pahuuden elementit uskonnosta ja ateismista, pyrin käsittelemään sitä mihin aatteen voi pahimmillaan ajaa. Tein siksi skenaarion siitä mihin pahin psykopaattiateisti kykenisi, ja minkälaisia oikeutuksia hän saisi. Siksi lopputulos voi tuntua ikävältä. Sorry. Näin vain minusta on. Ehkä ei tullut selväksi. Ehkä ei tarvitsekaan. Deal with it.

M kirjoitti...

Jep, luettuani tekstisi tarkemmin, olen kanssasi samaa mieltä ja huomaan alkuperäisen, pikaisen, tulkintani virheen.
:D

Jatka samaan malliin!