perjantai 7. joulukuuta 2007

Luonnoton luonto ~ Synnitön Jumalan Tahdon rikkominen.

Paholaisen asianajajan blogissa nostettiin esiin usein käyty keskustelu siitä, onko "seksuaaliset perversiot" luonnollisia. Ja jos eivät, onko sillä mitään merkitystä.

Siellä on nostettu esiin tavalliset. Humen Giljotiini kieltää päätteälemästä simpanssien heteroudesta tai homoudesta sitä, onko homous paha asia vai ei. Sillä paneeko apina veljeään ei ole merkitystä sille saako ihminen tehdä niin. Suorastaan kliseistä, etten sanoisi tylsää.

Mutta sitten tilanteeseen tulikin minulle uusi käänne;

"Luonnollisuus" ei uskovaisille olekaan sitä miksi se käsitetään. Se ei heille ole sitä mitä luonnossa on ; Heille luonto voi olla vaikka miten luonnoton. Luonnollinen tarkoittaa sitä, mikä Jumalalla on ollut aluksi mielessään, ja tästä poikkeaminen ei ole luonnollista. Näin homoapina on luonnoton, vaikka onkin elikko.

(Ilmeisesti tämän näkemyksen Jumala on niin heikko että Hänen Suunnitelmansa ei päde vaan joku todella voi estää Hänen tahtonsa toteutumisen monelta osin. Kaikkivaltias tälläinen ei siis ainakaan ole.)

Opimme myös että kaikki Jumalan tahdon rikkomiset eivät välttämättä ole syntiä. Osa tietenkin on. Karkeasti sanoen; Homoapina ei tee syntiä, mutta ihmishomo tekee, koska apinalla ei ole vapaata tahtoa ja ihmisellä on. (Tosin itse uskon että eläimillä, kuten koirilla, on paljonkin vapaata tahtoa. Siltä nimittäin näyttää sen pohjalta, mitä minulla on ollut kokemuksia.)

Eli tässä näkemyksessä luonnollista ovatkin ne asiat, joiden pitää olla niin kuin ne ovat. Muu on luonnotonta. Luonnonkaasu radon joka menee paikallisen pastorin keuhkorakkuloihin ja aikaansaa syövän ei siis tässä näkemyksessä ole lainkaan luonnollinen asia. Joskaan ei välttämättä syntiäkään. Tai mistäs sitä tietää, jos syöpä oli vaikkapa Jumalan rangaistus siitä, että pappi saarnasi väärin ja ajoi välillisesti nuoren kadotukseen.

Sillä eihän sitä koskaan tiedä.

Tuossa kohden esille tuleekin juuri se, mikä tekee uskovaisten "luonnollisuus"/"luonnottomuus" -väitteiden käytön vaikeaksi ; Emme voi mitenkään vain ottaa luonnosta esiin jotain ja sanoa onko sen seuraus "luonnollista" vai ei. Se että luonto tekee sen voi olla tarkoitettu tai sitten ei. Ja kun "Herran Suunnittelijan Tiet" ovat sangen tuntemattomia, voimme pohjimmiltaan vain väittää että jokin asia on luonnollista tai luonnotonta.

Tällöin koko hokemassa "homoseksuaalisuus on luonnotonta" on pelkkä "musta tuntuu että se on väärin! Ja minun dogma/catma sanoo niin!" Eli perustelematon mielipideväite, joka tehdään vetoamalla katedraaliin tai auktoriteettiin.

Tai kuten "chatiez" kommentoi:

"Humen lailla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, koska empiirisellä havainnolla on asian kanssa hyvin vähän tekemistä - se rajoittuu kirjan ja silmän väliseen etappiin."

Tämän seurauksena on tietenkin se, että lause on pelkkää uskon myymistä ja kätkemistä. Ja koko "luonnoton" sanaa käytetään harhaanjohtavassa muodossa. Termi uudelleenmääritellään, jotta saataisiin lisää väistelytilaa. Koska tiedetään että jos systeemiin kuuluu tai sitä seuraa yksikin sekulaari, hän kyllä vierastaisi suoraa uskonnollisen dogman syöttöä.

Siksi "luonnollisuusihmiset" eivät suinkaan poista tuota julistamista, kuten pitäisi, vaan naamioivat sen. Ja paras naamiointikeino on tietysti sellainen sana, johon liitetään normaalisti intuitiivisia käsityksiä. Tällöin määritetyn sanan sisältö saadaan salakuljetettua vanhaan käsitteeseen kuin huomaamatta.

Mielestäni paljon rehellisempää olisi tiputtaa koko uustermi "luonnollisuus" -pois. Korvata se vaikka"alkuperäissuunnitelmasta poikkemis" -sisältöisenä. Eli kutsua asiaa rehdisti juuri siksi mikä se on. Esimerkiksi tuolla ehdottamallani nimellä tai jollain muulla. Sen voisi sitten tarpeen mukaan jakaa aliosiin, joita kutsutaan "synniksi" tai vain esimerkiksi "rappeutumiseksi" sen mukaan kummasta on tilanteen kohdalla kysymys. Näin kaikki tietäisivät selkeästi mistä puhutaan.

Nyt kun käteen jää suoraan sanoen vedätyksen maku. Enkä usko että se auttaa kenenkään asiaa.

4 kommenttia:

Sampsa Suominen-Suvisaari kirjoitti...

"Mielestäni paljon rehellisempää
olisi tiputtaa koko uustermi "luonnollisuus" -pois. Korvata se vaikka"alkuperäissuunnitelmasta poikkemis" -sisältöisenä. Eli kutsua asiaa rehdisti juuri siksi mikä se on."


Oman käsitykseni mukaan koko termin olemassaolo on nimenomaan intuitiivisesta luontokäsityksestä lähtöisin. Niinkuin PA:n artikkelissa olikin, että ennen havainnoinnin järjestämistä oletettiin, että eläimet ovat luonnostaan yksiavioisia heteroja. Jos termi tulee Mooseksen lähipiirin luonnonilmiöiden ymmärtämisestä ja johtopäätöksistä niin uustermi ei ehkä ole kuvaava.

Kyseessä on siis tämän mukaan heimoaikainen seksuaalikäsitys (luonnottomuudesta ei kai muun kuin seksuaalisuuden kohdalla hirveästi puhuta), sitä tukemaan luotu myytti ja myytin pönkittäminen huonolla luonnonilmiöiden ymmärtämisellä.

Termi on hyvä esimerkki siitä, mihin argumentit homoseksuaalisuuden sortamisesta perustuvat. Jos seuraa termin syntyä, se hyvinkin nopeasti paljastuu vain seksuaalisen vallankäytön välineeksi. "Se on luonnotonta", tarkoittaa vain, että olen sitä vastaan, koska yliluonnollinen auktoriteettini sanoi niin tuhansia vuosia sitten (tai maallinen auktoriteetti, joka perusteli kantaansa jumalallisella auktoriteetilla).

"Vastustan homoseksuaalisuuden diskriminointia, koska se on synti", tietysti ajaa saman asian, perustelut ovat esillä. Mutta "koska se on luonnotonta" on hyvä esimerkki siitä miksi uskonopin mukainen perustelu kannattaa erottaa selkeästi muista perusteluista. Uskonnollinen seksuaalikäsitys on seksuaalista vallankäyttöä, eikä uskontoperustelu homoseksuaalisuuden vastaisuudesta eroa muista julmuuksista kuten naisten ympärileikkauksesta vallankäytön välineenä. Uskonnollinen perustelu käy varmasti yksityisen näkemyksen perusteena, kunhan on rehellinen itselleen, eikä tulkitse vaikka tilastoja etsien empiiristä tukea käsitykselleen. Yhteiskunnalliseksi perusteluksi siitä ei ole.

Kuten PA:n artikkeli ajoikin takaa mielestäni, "se on luonnotonta" on hyvä muistutus moralistisesta virhepäätelmästä (jos olen tajunnut termin käyttötarkoituksen oikein).

Esimerkiksi:
- koska homoseksuaalisuus on synti, luonnossa sitä ei esiinny.
- koska homoseksuaalisuus on synti, se on sairaus josta pitää parantua.
- koska homoseksuaalisuus on synti, samaa sukupuolta olevan parin adoptoima lapsi ei voi kasvaa tasapainoisesti

Osoitus siitä, että ainoa looginen lause on: homoseksuaalisuus on synti, koska raamattu sanoo niin. Kaikki muut synti-käsitystä tukemaan kyhätyt perustelut kaatuvat unstated major premise-virhepäätelmään.

"Se on luonnotonta", termin käyttö pitäisi siis myös mielestäni lopettaa, mutta perustelut miksi se pitäisi lopettaa ovat hyvin samankaltaiset muiden samasta paikasta kaavittujen virhepäätelmien kanssa. Ja samankaltaisuuden vuoksi esimerkki on hyvä osoittamaan nämä muutkin päätelmät hyvin kyseenalaiseksi.

tais tulla hiukan kumpuileva kommentti :)

Anonyymi kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
paahtoleipä kirjoitti...

CresceNetin kommentti poistettu. Syy: Espanjankielinen mainosflood.

paahtoleipä kirjoitti...

chatiez on aivan oikeassa. Ei "luonnottomuudesta" juurikaan puhuta perusteluna muun kuin seksuaalisuuden kohdalla.

Asummehan taloissakin. Käytämmehän kumisaappaitakin. Ne nyt ainakin ovat "luonnottomia asioita" - tosin emme tiedä onko Jumalan tarkoitus ollut että ihminen keksii em. laitokset, joten se "vanhoillis-intuitiivisessa" / " uudis -kusettaalisessa" käsityksessä ei olekaan mikään selvä asia.

Ja tietenkin; Darwinistit ovat kammottavia, koska alentavat itsensä eläimiksi. Eli lähestyvät luonnollista tilaa. Ihmisen tulee siis toisaalta olla luontoa ylempänä, ja toisaalta juuri "luonnollisuutta" korostetaan.

Juttu olisi tietenkin täysin sisäisesti ristiriitainen, elleivät uskovaiset olisi kehittäneet tälläistä "luonnollisuuden konseptia", jossa maalitolppia voi siirtää tilanteen mukaan vapaasti.