Niin meille luvataan. Olen saanut myös mainospostia, jossa luvataan pienten pillereiden lupaavan vähän vastaavanlaisia asioita. Samoin esim. Googlen mainoksissa on ilmoitettu, että "Jesse diggaa sua ehdoitta". Tämä on sitä tuttua mainoskampanjaa, sinänsä vanhaa juttua. En siis kaivanut niitä esiin vain sen takia, että saisin naureskella. (Vaikka siihenkin sorrun aina kun tilaisuus sen sallii.) Vaan yritän niiden kautta peräti tuoda esiin erään asian.
Noiden mainosten henki kun poikkeaa syvästi perinteisestä uskovaisuudesta. Nuoren polven tätä on ehkä vaikeaa tajuta, mutta ei Jumalaa lempinimillä ole usein kutsuttu. Jeesus kenties "isä meidässä" yritti jotain samaa, kuin mitä nykyiset mainosyhtiöt. (Ei, kyse ei ole jäsenten saamisesta järjestölle. Sitä ne mainosmiehet tietenkin hakevat ja uskovaiset jotka kampanjan ovat tilanneet, mutta...)
Ennen Jeesuksen armo oli ansaittava. Nyt armo on korostetusti armoa. Samoin lempinimittely on kai ihan hauska asia, ja sen salliminen kertoo paljon. Joka väittää muuta, voi vaikkapa mennä tekemään empiiristä testiä muslimiyhteiskuntaan. Mene ja kutsu Allahia "Aatuksi" tai Mohammadia "Mohikseksi", ja katso seurauksia.. Uudessa kampanjassa on korostetusti jätetty vääräuskoisten "smite" vähemmälle. Tai kuten eilisen iltapäivälehdessä Bisquit lohkaisi "Miekkalähetys on muuttunut meikkilähetykseksi".
Ja tästä pääsemme hieman niihin pilleriasioihinkin:
"Jeesus diggaa sua ehdoitta" -lause ja "Double your fun with Jesuksen" -kuvitus korostaa minusta juuri sitä asiaa, jonka useat hihhulit unohtavat. Rakkaus ei ole valintakysymys. Homoseksuaalisuus ei ole valinta. Myöskään puolisoa ei valita. Minäkään en ole tietoisesti "valinnut" puolisoani. Samoin en voi vain päättää että "Rakastan Jumalaa kaikesta sydämestäni". Sillä näitä asioita ei vain päätetä. Rakkaus ei ole valintaa tai edes tahtomista (niitä tarvitaan vain jo syntyneen rakkauden ylläpitämiseen.) Kenties tämä sekoittaakin heidän koko rakkauskäsityksensä. Hehän kertovat aina rakastavansa vaikka ketä. Minuakin, vaikka olen ihan vieras ihminen. Mutta se johtuu vain siitä että heidän rakkauskäsityksensä on kieroutunut. Rock -lyyrikko Yrjänää tapaillen yritän korostaa tätä tärkeää rakastamisen ja näennäisrakastamisen eroa:
"Oikeinko rakastin vai kuten lauluissa
korvaten herkkyyttä voimalla, tahdolla."
Toki tuossa kirkon mainoksessa jäi kertomatta miten Jeesus tuplaa huvin. (Ja tuoko hän ruoskan mukanaan.) Ja kuvistakin sitä on vaikeaa ymmärtää. Mutta toisaalta huvitusasiat eivät aina ole ihan yksinkertaisia. Hauskuus ei aina ole yksinkertainen kalkulaatio jossa otetaan paikalla olevien chicksien määrä jaettuna heidän keskimääräisellä hameen pituudellaan. (Vaikka myönnänkin, että tässä onkin olemassa jonkinasteinen korrelaatio.)
Eli vaikka kirkon kampanja onkin hieman hoopo, ei se minusta ole "ihan huono".
perjantai 21. joulukuuta 2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti