maanantai 19. marraskuuta 2007

Tehkää kuten minä teen!

Tämä on tuore esimerkki siitä, miten katujulistajat toimivat nykypäivänä. He eivät todellakaan ole aina täysin asiallisia, eivätkä todellakaan ole mitään "ei riittää" -ihmisiä.

Olin menossa töihin. Minulla oli kiire. Näin lapunjakajan. Huomasin että hän katsoi minua, joten katsoin takaisin ja otin askelia hieman eri suuntaan. Hän astui eteeni. Kerroin kyseiselle naishenkilölle tasaisen rauhallisella, suorastaan ystävällisellä äänellä, että "Olet juuri nyt puhumassa mahdollisimman väärälle ihmiselle". Jättikö hän minut rauhaan?

Ei.

Hänen piti ryhtyä argumentoimaan, hän aloitti tietysti utelemalla "uskotko sinä vai et". Kun en vastannut, hän sanoi "olipa kummin vain, luulen että olet niin oikea ihminen kuin vain voi olla".

Esitin hänelle vastakysymyksen, edelleen täysin rauhallisella äänensävyllä:
"Tiedätkö, miksi teitä julistajia kohdellaan niin usein ilkeästi; No minäpä kerron: Se johtuu siitä, että te ette selvästi ole kykeneviä ymmärtämään kohteliasta kieltäytymistä. Ei hätää, sinä voit jatkaa puuhaasi aivan rauhassa, olen vain tästä lähtien sekä sinua että jokaikistä kollegaasi kohtaan mahdollisimman ilkeä vastaisuudessa, jotta ei enää tule mitään väärinkäsityksiä."

Julistaja kertoi miettivänsä asiaa luultavasti koko illan. Etenkin sitä, miksi olisin mahdollisimman väärä ihminen.

Toivottavasti hän miettii muutakin osuutta ja ottaa opikseen.

Ei kommentteja: