Uskovaiset pitävät Jumalalta tulleita moraalisääntöjä jotenkin ainoina oikeina. Heistä on naurettavaa jos ihmiskunta lajina demokraattisesti päättää lait. He ovat enemmänkin "ison auktoriteetin on käskettävä" -ihmisiä.
Mutta mitä Jumala itse asiassa voi sanoa meille moraalista;
*Jos Jumalalla ei ole mitään erityistä syytä määrätä moraalia, voidaan vain ihmetellä että miksi seuraamme niitä. Jos moraalin määräytymisellä ei ole mitään syytä, mitä syytä sen seuraamiseksi muka olisi?
*Jos Jumalalla on erityisen hyvät syyt moraalilaille, miksi emme viittaa suoraan näihin moraalilakeihin; Ne ovat hyvät ilman että Jumala niitä tulee korottamaan.
En keksi kuin kaksi syytä:
*Jumala uhkailee kiristää ja lahjoo. Tällöin seuraaminen on pelkkää pelolla seuraamista. Psykopaattinen lapsi, joka ei tee pahojaan vain jotta ei saisi selkään ja jotta viikkoraha tipahtaisi luukusta on silti ilkeä. Hän on silti pelkkä kontrollissa oleva psykopaatti keskuudessamme. Hän on silti sydämeltään paha ja moraaliton.
*Ihmiset ovat tyhmiä ja nöyristelynhaluisia, jotka haluavat jonkun diktatoorisen asetelman. Luultavasti sen takia että heidän itsensä ei lainkaan tarvitsisi miettiä mitä tekevät ja joku muu kantaisi vastuun, jolloin he voisivat aina sanoa "me vain seurattiin ohjeita, toteltiin"; Periaate jonka mukana sodat ja Hitlerin vainot onnistuvat.
Muuten tällä ei olisi mitään merkitystä, mutta uskovaiset usein osoittelevat pelkästään sitä miten ateistit eivät kykene luomaan moraalia tai perustelemaan moraaliaan kun siinä ei ole Jumalaa. Nyt on selvästi osoitettu että he eivät selviä tilanteesta yhtään paremmin Jumalan kanssa. Uskovaisten ei siksi kannata elvistellä moraalisella ylemmyydellään.
Moraali ei siksi ole syy valita uskovaisuutta tai ateismia. Kumpikaan ei ole sen moraalisempi kuin toinen ; Uskontojenkaan kohdalla ongelmana ei ole uskonto, vaan se kuinka sitä käytetään. Sama koskee tietysti myös ateismia.
torstai 17. toukokuuta 2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti