perjantai 21. maaliskuuta 2008

Ei halunnut.

Hyvää pääsiäistä kaikille! Nyt on taas se aika vuodesta, kun juhlimme kristittyjen vanhinta pyhää Perinnettä. Verenvuodatusta, veriuhria. Iloitkaamme kärsimyksestä! (Ja vapaapäivästä.) Sen kunniaksi olen kirjoittanut juttua, jossa puhutaan Jeesuksesta kuin hän todella olisi ollut elossa. En toki usko näin, mutta ei roolipelikään onnistu, jos joka lauseessa tunkee väliin, että "tapahtumat eivät ole todellisia, ja hahmokin on vain muutama numero ja max. muutama sivu tekstiä paperilla." Siitä ei tarvitse muistuttaa, muutoin peli särkyy.

"Että itsestäni tein niin tarpeellisen - onko se julmaa?
Ja asetin lait, joita rikkoen ihminen saa huvituksen.
Olen yksinäinen taruolento, olemassaoloni riippuu sinusta, ihminen."
~Pyhä Nynny II


Jumalan Julman Juhlan ydin on siinä että Jumala lähetti poikansa kuolemaan meidän syntiemme vuoksi. Jeesusta tarvittiin koska ihmiskunta oli syntinen. Pahat kielet sanovat että hän teki sen, koska hänellä itsellään ei ollut riittävästi "munaa" tehdä se itse. Tällöin Jumala on kenties "Pyhä Nynny".

"Meiltä ei puutu riippuvuus,
Ei sen mitkään tunnukset.
Ja se on pedon heikkous,
Kun saaliin ääressä vakavoituu.
Se puuttui hahmolta, ken loi Maan,

ken ei Vetoa tunne, ei etuja etsi.
Kylläisimmän osa on tavoitteeton autuus."
~Pyhä Nynny


Ihminen on kuitenkin haavoittuvainen, toisin kuin Jumala. Ehkä siksi todelliseen uhraukseen tarvitaan ihmistä. Jeesusta ei siksi tulisikaan verenpirskeen kohdalla korottaa Jumalaksi, vaan tässä kohden nimenomaan alentaa ihmiseksi. Joka tapauksessa seurauksena on Pääsiäinen, surun juhla, jossa veri kastelee autiomaan, joka alkaa kukkimaan. Ja voi sitä riemua! (Riemun syy on siinä, että ihmiskunta on Raamatun mukaan luuseri, joka ei kykenisi selviämään itse, ilman apua. Joten jos naureskelit että Jumala on Pyhä Nynny, kun ei itse tullut meitä pelastamaan, voidaan aina näpäyttää sillä että "teologisesti mutta arkikielellä" me olemme epäpyhiä luusereita.)

"Mitäs jo puuttuu riippuvuus,
Mikä retkille antaa syyn ja sysää rikkeisiin?
Niin olet yksin kuin joku taruolento."
~Pyhä Nynny


Pääsiäisenä Jeesus kuoli. Pääsiäisen ydin on siinä, että Jeesus kärsi. Hänen ei olisi ollut pakko, mutta hän teki sen. Kun katsotaan Raamattua, huomataan että Roomalaiset eivät olisi halunneet tuomita Jeesusta, ja pelasivat juutalaisten kiusaksi byrokratiamyllyä, jossa Jeesusta heitettiin edestakaisin. Ja Jeesus päätti käyttäytyä siten, että lopulta Platus ei voinut muuta kuin pestä kätensä. (Mitä muutakaan hän olisi voinut?) Jeesus olisi voinut pelastaa itsensä, mutta hän valitsi että "EI, en pelastu - jotta muut voisivat". Tavallaan juuri tässä on koko uhrauksen arvo. Jos Jeesus olisi vain joutunut pakosta uhraamaan itsensä, uhraus olisi ollut paljon pienempi. (Vertaa: Jos minut piestään kadulla, en uhraudu, mutta jos menen väliin rauhoittamaan katutappelua ja joudun sen vuoksi piestyksi, syy on uhrautuminen. Ensimmäisessä olen vain surkea tappelija ja toisessa lisäksi eettinen ihminen.)

"Ja kun on säädetty niin,
Se on vain inhimillistä,
Jos opetuslapsetkin turtuu ihmeisiin."
~Pyhä Nynny II

Mikä pääsiäisessä on tärkeää. Jeesuksen käytös käynnisti ketjun, joka johti siihen että kaikki jotka uskovat häneen, pelastuvat. Ja muut, eiuskovat tai "väärällä tavalla uskovat" eivät pelastu. Tämä on joka tapauksessa enemmistö maailman ihmisistä, laskettiin asiaa sitten miten tahansa. Näin heidät tuomitaan sen vuoksi mihin he uskovat. Tuomitsijana on Jeesus Kristus, jonka luulisi tietävän paremmin. Mutta ehkä se vain on niin,

"Että alussa pyyteetön tila kuuluu rakkauteen."
~Pyhä Nynny II


Jumala olisi kaikkivaltiaana voinut tietenkin pelastaa muutkin. Mutta hän ei halunnut. (Jokainen voi sitten miettiä sitä, onko syy siinä että kaikki eivät pelastumista ansaitse yhtä huonosti.)


Absoluuttisen nollapisteen kappaleiden sanat: Pyhä Nynny & Pyhä Nynny II

Ei kommentteja: