tiistai 15. huhtikuuta 2008

And Then There Were None.

Reippaasti vajaa vuosi sitten pistin rukoushaastetta. Moni on tämän jo varmaan unohtanut tai ei ole seurannut paikkaa silloin.

Toisaalta taas olen usein kritisoinut ihmeparanemiskertomuksia. Nämä varmaan muistaakin jo useampi.

Toisin sanoen pinnallisesti näyttää siltä, että haasteeni olisi näennäinen: Että ihmeparanemiset jotka joku kertoo ja jotka ovat tapahtuneetkin, eivät ole minusta luotettavia, koska ne eivät ole selvinneet kaksoissokkokokeesta. Mutta toisaalta olisin valmis hyväksymään omalla kohdallani tapahtuneen jutun.

Mutta mielestäni se ei ole. Sillä jos itse kokisin tilanteen, se olisi henkilökohtaisempi. En usko että uskovaisena väittäisinkään että ne olisivat mitenkään "todistetusti ihmeitä". Päin vastoin, korostaisin että tämä kokemus on täysin subjektiivinen. Kuinka Jumalan löytänyt ei voi muita kerätä mukaansa ja kuinka se on jopa "hulluutta muiden silmissä". Tosin tuskin lähtisin julistamaan paraneimistani "todistettuna ihmeenä", tai yrittäisin käännyttää ketään sillä niin kuin ihmeparaneminen Jumalan avulla olisi jokin todistettu fakta. (Paranemiseni todistaisi Jumalan olemassaolosta aivan aivan yhtä paljon kuin nyt paranematta jäämiseni kumoaisi Jumalan objektiivisesti. Toki Jumala sai aika vahvan kirveeniskun minun henkilökohtaisessa, subjektiivisessa, katsomuksessani. Mutta voidaan toki ajatella että se on vain minun ongelmani.)

Sillä eihän se olisi. Se vakuuttaisi korkeintaan itseni. Ja se on sen tarkoituskin. Sillä usko on minusta subjektiivista, henkilökohtainen kokemus. Tosin itseltäni tämä kokemus puuttuu, olen sen valmis hyväksymään muille.

Aivan oma lukunsa sitten onkin tilanne, jossa tätä subjektiivisuutta yritetään väittää objektiivisuudeksi. Sillä se olisi täysin ristiriidassa tuon "ei voi todistaa, ketään ei saa mukanaan" -näkemyksen kanssa. Jos kristinuskon Jumala voidaan todistaa ihmeillä, jotka ovat parempia kuin esim Islaminuskoisten ihmeet, ja tämä voidaan osoittaa, se on jo objektiivinen todiste. (Ja tähän tarvitaan jo kaksoissokkokoetta, objektiivisuutta.)

Ei kommentteja: