sunnuntai 10. kesäkuuta 2007

Ikävyyksien vähättely ja paremmat ihmiset.

Moni ihmettelee miksi maailmassa on pahuutta; (lyriikat) Paitsi tietysti ateistit, jotka eivät ihmettele. (Koska tietävät että ihminen pystyy ihan itse kaikenlaiseen ilman että Saatanaa tai Jumalaa siihen tarvitaan.) Ja uskovat jotka selittävät miten rakkaudellinen Jumala sallii;
*Raiskaukset
*Tornadot - muuallakin kuin kaatopaikoilla (joissa ne osoittavat että romusta ei rakennu Boieng 737:ää)
*Taudit
*Loiset
*Nälänhädän
*Tsunamit
*Virukset
*Sodat
*Saastutuksen
*Tulivuorenpurkaukset
*Katkot TV -lähetyksissä
*Evoluutikot
...
Hänhän voisi periaatteessa estää nuo kaikki. Eikä kyseessä ole mikään "vapaan tahdon asia", koska uskovaiset uskovat taivaaseen, ja sielläkin ilmeisesti on vapaa tahto, mutta ei yllä listattujen asioiden kaltaisia pahuuksia. Tai jos siellä ei ole vapaata tahtoa, niin eikö tästä seuraa se että vapaan tahdon seuraukset ovat pahempia kuin siitä saadut hyödyt, jolloin mikään ei pohjimmiltaan oikeuta niitä täälläkään?

Uskikset kuitenkin melko usein sanovat että he vastustavat pahutta, ja että uskonto pitää ihmiskunnan Jumalan tahdon alla ja olemassa;
Että silloin kun uskovainen esittää että ihmisellä on julmia perustunteita, joiden seurauksia, kuten aggressiivisuutta, uskonto pitää kurissa. Joten jos hylkäät uskonnon, et enää hillitse näitä julmia perustunteita, kuten aggressiivisuutta.
Minun vastaukseni taas on, että me näemme ympäristössämme paljon julmuutta. Ja uskovaiset pitävät näitä oikeutettuina, koska kaikkihyvä ja rakkaudellinen ja kaikkivaltias Jumala voi nämä sallia. Tästä tietysti seuraa että uskovainen voi aivan rauhassa mennä potkimaan nälkään kuolevia ihmisiä. Hänellä kun ei ole syytä -eikä edes mahdollisuutta- olla kiltimpi kuin Jumala!

Voin sanoa näin, koska molemmat lausumat ovat yhtä väärin; Jos mollaava väärinesittäminen sallitaan yhdeltä, sallitaan sama toki toisinkin päin.

Ateisti tai uskovainen - kumpikin on ihminen. Kumpaankaan ei ole toista enempää sekoitettu mitään ylimaallisia voimia, jotka jotenkin pidättelisivät heitä tekemästä jotain. Sekä ateismia että uskontoa voidaan käyttää ja onkin käytetty tekosyynä ties minkälaisiin kauheuksiin. (Tylsät esimerkit: Kommunistinen Venäjä / Ristiretket)

Jokainen meistä varmasti tuntee aggressiivisia tunteita, esimerkiksi joskus ajattelee että joku "ansaitsisi kunnon selkäsaunan". Uskovainen tietysti vastaa, että hänen uskonsa pidättää häntä myös toteuttamasta tätä haluaan. Tämä on kuitenkin tekosyy, koska eivät kaikki ateistitkaan -ainakaan minä- mene toteuttamaan näitä sisäisiä aggressioitaan.

(Käsittääkseni esimerkiksi eri maiden murhatilastot eivät mitenkään puolla väitettä että ateistit olisivat käytännössä väkivaltaisempia kuin uskovaisetkaan; Ateistisissa maissa ei tapahdu sen enempää murhia kuin muissakaan maissa.)

Ei kommentteja: