perjantai 4. huhtikuuta 2008

Negatiivista mainontaa vai boikottia.

Eroakirkosta.fi -kampanjoi enemmänkin kirkkoa vastaan, kuin ateismin puolesta. Sen tavoitteena ei siis selvästi ole liittää ihmisiä vapaa -ajattelijoihin vaan saada kirkosta eroaminen näyttämään houkuttelevalta.

Tämä on siis sama kuin jos OMO mainostaisi (ei se joki eteläisessä Etiopiassa) itseään sillä että kertoisi kuinka Ariel(Ei se Uranuksen kuu, joka löydettiin vuonna 1851.) ei toimi. Tälläistä ei pidettäisi kovin hyvän tavan mukaisena, siksi OMO - ja Ariel mainoksissa aina kehutaankin omaa erinomaista tuotetta ja sen reipasta asiakaspalautetta.

Tämä olisi hieman sama kuin monet Älykkään Suunnittelun kannattajien argumentit, ne, joissa evoluutiota tai tämän seuraajia "darwinisteja" haukutaan ja tästä pitäisi sitten päätellä jotain.

Toisaalta kyseessä voi olla sama mitä mururoan atollien ydinkokeisiin liittyi: Boikotti. Kun Ranska teki atolleilla ydinkokeita, monet ihmiset lakkasivat juomasta ranskalaisia viinejä ja ostamasta muita ranskalaisia tuotteita. Näin he saivat Ranskalle tiettyjä painotteita muuttaa toimintaansa.

Tosin tässä tapauksessa ei erottu kampanjanomaisesti ranskasta.

Näkisin eroakirkosta.fi:n kuitenkin enemmän boikottina kuin negatiivisena mainoksena. Sen tavoite ei ole ateismi, sitä kautta voi erota vaikka kirkon ulkopuolisiin fundamentalistijärjestöihin, joiden mielestä kirkko on liian löyhä. Sieltä kautta voi erota jos vaikka haluaakin buddhalaisyhteisöön.

3 kommenttia:

Vaiheinen kirjoitti...

Hmm... Minusta se eroakirkosta.fi on vieläkin yksinkertaisempi asia. Se on palvelu, jonka avulla voi helposti erota kirkosta. Tässä mielessä se ei ole boikotti, vaan palvelu siinä missä verottajalla on palvelu, jossa voi vaihtaa veroprosenttiaan.

paahtoleipä kirjoitti...

Minusta jostain syystä palvelu aina on. Pelkkä palvelu ilman kohderyhmää ei ole mitään. Kohderyhmällä on joitain syitä joiden vuoksi he haluavat palvelua. Eli palveluilla täytyy aina olla jokin syy. Ainakin, jos ne haluavat toimia ja olla ajautumatta konkurssiin.

Eroakirkosta.fi ei ole menossa konkurssiin, ja sillä on paljon asiakkaita. Mitä voimme päätellä tästä? Vai ovatko talousteoreetikot väärässä koska päättelevät tuloksia joidenkin "suurimpien utiliteettien" kautta? Olettavat että ihmiset ajavat omia etujaan ja osaavat myös tehdä sen, ja kun kaikkien yhteinen hyvä maksimoidaan, saadaan uskottavin tulos?

PS:
Veroprosentinvaihtopalvelustahan tuossa eroakirkosta.fi:ssäkin tietysti on tavallaan kyse ;j

Vaiheinen kirjoitti...

Jep jep. Niin se on ja siksi otinkin sen esimerkiksi:-)

Talousteoreetikot ovat usein väärässä, kun he olettavat ihmisen toimivan rationaalisesti.

Joskus ihmiset toimivat siksi, että se tuntuu hyvältä tai moraalisesti oikeutetulta. Joskus ihan vain siksi, että se on kivaa.

Toki eroakirkosta.fi on ideologisesti motivoitu palvelu, sillä tuskin sitä ihan huvikseen on rakennettu. Luulisin kuitenkin, ettei sitä nyt ihan kampanjaksi tai boikotiksi ole ajateltu. Tosin nyt vain luulen:-)