torstai 12. maaliskuuta 2009

Sammakoiden parhaaksi.

Uskonnon tulkitseminen voi joskus johtaa omituisiin tuloksiin.

1 kommentti:

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen kirjoitti...

Video oli loistava. Se voidaan nähdä monella tavalla:
Se voi olla vain deskriptiivinen tapahtumakuvaus ilman sen suurempaa. Se voi olla nostalginen juttu joka vain saa synkeän käänteen pelastukseen. Pojan voi tuomita psykopaatiksi tai sitten hänen toimintansa se kuvaa jokaisen tarvetta uskoa johonkin, ja se on aktion syy, joka vain saa tässä kohden epänormaalin muodon. Voidaan myös ihmetellä miksi ihmistä pitäisi uhrata. Ja toisaalta Jumalan suhdetta voidaan ihmetellä: Poika on sammakoihin nähden "älyllisesti superior" ja toimii tasoilla jotka ovat sammakoiden järjen ulottumattomisa. Tämä ei kuitenkaan tunnu riittävältä perustelulta sille että sammakko muuttuisi. Ja voidaan ihmetellä miksi sammakon seivästäminen aikaansaa negatiivisia tuntemuksia, mutta iloitsemme Jeesuksen tuskista. Ja toisaalta - Mahdollisuus sille, että sammakoille todella tuli Jeesus on hieman ilmassa.

Pitäisiköhän jostain etsiä Sammakkoraamattu. Ongelmana on vain se, onko sammakoilla sielua. Moni kristitty voisi nähdä tämän siksi vääränä. Eläimen sielusta on enemmän näkemyseroja. Osa taitaa uskoa että eläimillä on sielu ja osa ei. Ja voidaan kysyä tarvitseeko sielun lisäksi synnin, jotta sammakkojeesusta tarvitaan. Eli sammakoiden syntiinlankeemus täytyisi suorittaa ensin. No, mitäpä ei lyhytvideolle saisi kuvattua.