lauantai 28. maaliskuuta 2009

Uskossa, ei uskonnossa.

Aina silloin tällöin minullekin vihjataan, että ei ihmetellä että ihmiset ovat uskonnonvastaisia. Että uskossa on erilaista. Tällä korostetaan sitä, kuinka valtionkirkkoon kuulumatta voi olla uskossa. Ja että valtionkirkko edustaa vääriä asioita. Tällöin kirkon kritiikki on asiallista ja ateistit ampuvat oikeaa asiaa, kun moittivat sitä. Mutta että kristus olisi jotain muuta.

Toinen tähän liittyvä teema on tietenkin uskontojen paha ja väkivaltainen menneisyys. Meille kerrotaan että ne johtuvat siitä että uskonto ei seurannut kristusta. Että ne eivät olleet oikeaa uskoa.

Mistä uskosta sitten oikein voidaan puhua? Sillä jos siitä ei voida puhua, miksi yrittää? Tosiasiassa uskossa on sisältöä. On normia, kuten kultaista sääntöä, on kannanottoja todellisuuteen, kuten kannanottoja enkeleiden olemassaoloon ja niin edes päin. Arvot, normit ja tosiasiaväitteet yhdessä taas rakentavat ideologian. Ilmenevä usko on siksi aina uskonto.

Tosiasiassa uskonto on ainut, mitä me havaitsemme ja josta voimme lainkaan rationaalisesti puhua. Vapaaseurakunnassakin on tiettyjä kannanottoja. Helluntailaisilla on tietty oppisisältöjoukko. Ne ovat maailmankatsomus, jossa on kaikkia piirteitä. Nekin ovat uskontoja. Niiden jäsenet ovat uskonnossa.

Ainut, mikä uskosta jää näiden jälkeen jäljelle on sisäinen kokemus. Mutta tällöin ei voida sanoa että uskovaiset olisivat hyviä tai pahoja. Koska tämä sisäinen maailma ei näkyisi ulospäin muuta kuin niiden toimien kautta mitä he tekevät. Ja siten että niihin sidotaan se, mitä arvoja hänellä on. Ja se että nämä olisivat hyviä arvoja. Se, mikä näkyisi ulos, olisi uskontoa.

Jos siis puhutaan uskonnasioista, ei oikeastaan voida puhua muusta kuin uskonnosta ja uskonnon ilmenemisestä. Asioita ei pidä vastustaa vain sen vuoksi että ne ovat suosittuja. Päin vastoin, monet uskontoihin liittyvät haittailmiöt, kuten kultit, ovat pieniä juuri sen vuoksi että kaikki eivät riemurinnoin iloiten liity niihin vaan kokevat ne pahoina. Samoin uskonnon ääri -ilmiöt ja "ylitulenpalavuus" ovat pieniä ja vähemmistöasemassa sen vuoksi että ne eivät ansaitse suurta suosiota.

Ei kommentteja: