maanantai 30. heinäkuuta 2007

Ihmeet

Jos uskovaisilta aletaan kysymään vakuuksia kristinuskolle, kuullaan usein Jeesuksen ihmeistä. Kuinka Raamatussa kerrotaan ihmeistä, joita Jeesus teki. Ja tarpeen vaatiessa otetaan Vanhan Testamentin puolelta lisää ihmeitä. Lisäksi he kertovat kuinka heille itselleen on tapahtunut ihmeitä, kuinka he ovat kuulleet ääniä. (Etenkin jos "kauheaan esikristilliseen aikaan" on liittynyt spiritismiä.) Kuulemme myös paljon ihmeparantumiskertomuksia, joiden tarkistaminen on jäänyt vaillinaiseksi sen takia että tarina on hihhulista liian mehukas ja uskoon sopiva ja uskoa vahvistava ja käännyttävä. Ja joskus saamme itse kokea käytännön esimerkkejä ihmeistä. Emme toki koskaan niitä kuolleista heräämisiä tai paranemisia joiden ihmeellisyys varmistettaisiin lääketieteellisen huolellisesti. (Kahden askeleen mukaan pitäisi osoittaa että paraneminen on aito, ja lisäksi osoittaa että paraneminen todella on Jumalan ihme -eikä vain "selittämättömäksi jäänyt paraneminen".) . Luultavasti kohtaamme jotain vähemmän dramaattista. Esimerkiksi "kielilläpuhumisen armolahjaa" : Papesea rofafa hateaplalalalpapototo alakakakdaama.

Ja jostain syystä tämän jälkeen meidän pitäisi ottaa heidät vakavasti. Emmekä vahingossakaan saa ajatella sitä miten uskovaiset ovat niin samanlaisia hullujen kanssa. (Minulla on kuitenkin pääsääntö: Jos uskova puhuu Jumalalle hiljaa päässään, on hän vain uskovainen. Jos Jumala vastaa hiljaa hänen päässään, meillä on hallusinoiva hullu.)

Tämä ei tunnu kovin fiksulta, koska esimerkiksi Falun Gongilaiset väittävät kykenevän ihmetekoihin. Tosin Falun Gonlaisilla ei ole ihmettä, vaan "Kiinan tiedeakatemian" hyväksymää qi -voimaa, joka on mitattavissa olevaa sähkömagneettista infrapunasäteilyä. Intiassa on myös fakiireja ja joogeja, jotka tekevät silminnäkijäkertomusten mukaan mitä erilaisimpia ihmetekoja tänä päivänä.

Jostain syystä heidän sanaansa ei tulisi kuitenkaan ottaa vakavasti. Ne ovat taikauskoa.

Toki osa kristityistä hihhuleista jopa hyväksyy nämä "muiden hihhuleiden" tekemät ihmeet. Ne vain tehdään heistä demonivoimin. Mutta varmasti joogimystikko sanoo oman uskontonsa lähtökohdista kristinuskon ihmeitä pahoiksi.

Ja tunnetusti hihhulit eivät ole kysyttäessä kovin hyviä antamaan menetelmiä, joilla todellinen, aito ihme erotetaan taikauskosta ja silmänkäännöstä. ; Jos heidän keinojaan tunnistaa ihme rukoushuoneessa käytetään ilman sitoutumista Juuri Hänen Pyhään Kirjaansa, ovat muidenkin, "väärien" uskonlahkojen ihmeet aitoja. Ja ne konstit ja epäilymenetelmät joilla he osoittavat joogimystikot silmänkääntäjiksi ja plasebolla parantajiksi, toimivat valitettavasti myös heidän omiin ihmeisiinsä.

Vaikka jos he tavoittelevat julistuksessa rehellisyyttä, luulisi nimenomaan oikeiden ihmeiden erottamisen vääristä ihmeistä olevan keskeistä.

Ei kommentteja: