keskiviikko 1. huhtikuuta 2009

Lama koettelee kolminaisuutta.

Maailmanlaajuinen lama eli talouden heikkeneminen on aikaansaanut muutoksia moniin talouksiin. Nyt sen aallot ovat viimein saavuttaneet myös henkimaailman. Tämän vuoksi Luonnonlakiasiaintoimisto Isä, Poika & Pyhä Henki ilmoittivat että heillä on asetettu tarvetta saneeraukseen. Heikon talouden vuoksi yrityksen mainonta ei ole ollut taloudellisesti kannattavaa. Tämän vuoksi koko Taivas OY AB on jäänyt jälkeen taloudellisista tavoitteistaan, "Profetioidut ennusteet eivät ole onnistuneet aivan odotetulla taholla. Tämä on tietenkin johtanut katastrofiin, kondomivalmistajillakin menee paremmin kuin meillä. Tosin tässä asiassa taistelemme parhaamme mukaan!", ilmoitti Taivas OY AB:n talouden rahakukkaroa pitävä Pyhän Pietarin Ammatinvaalija.

Uskonnon suosio ei ole kasvanut odotetulla tavalla, joten se on hätää kärsimässä. Lisävaikeuksia yritykselle tuottaa se, että Islam on onnistunut "ottamaan aseman nopeimmin kasvavana, leviävänä, uutisissa esiintyvänä ja eri tavalla uskovien ruumiinpalasia levittävänä uskontona. Tämä uhkaa näitä kaikkia osa -alueita, joissa meillä on aikaisemmin ollut vahva asema. Nyt näistä monista on luovuttu ja tästä on ollut seurauksia näinä taloudellisesti vaikeina aikoina."

Yritys yrittää tuottaa ratkaisuja ongelmiinsa hankkimalla väliaikaista tukea valtioilta. Kuitenkin USA:n presidentti Barack Obama on ilmoittanut, että se tukee mieluummin General Motorsia, tietenkin muistuttaen että se haluaa Kenraali Moottorilta tulevaisuudessa verotuloja, eikä ylläpitää pitkään tämänkään olemassaoloa. Taivas OY AB sen sijaan saa Obaman mukaan aivan kirjaimellisesti luoda joitain uusia ratkaisuja tilanteensa kohentamiseen.

Asiaan on pyydetty apua ammattimaisilta yrityssaneeraajilta, jotka ovat esittäneet syyksi sitä että Pyhän Hengen rooli on jäänyt epämääräiseksi. Lisäksi se ei ole kunnolla keskittynyt yhden tapaisen tuotteen synnyttämiseen, vaan on pyrkinyt toimimaan turhankin monialaisena. Yritysasiantuntijoiden mukaan Pyhän Hengen kannattaisi ulkoistaa esimerkiksi palilalia jonkun toisen tahon tuotteeksi ja keskittyä esimerkiksi käsillä parantamiseen. Tämän pitäisi sekä selkeyttää tuotekuvausta, jolloin kuluttajat tietäisivät paremmin mitä saisivat. Ja samalla firman imago sekä Pyhän Hengen rooli siinä muuttuisi vähemmän toimivan voiman kaltaisesta toiminnasta persoonallisempaan suuntaan.

Isän ja Pojan roolia sen sijaan pidetään yritysmaailmallisesti erittäin toimivana. Molemmilla on selvä imago: Isä keskittyy johtajan huoneessa piileskelyyn, sisään tulevien viestejen kuunteluun sekä hommien delegoimiseen Pyhälle Hengelle sillä aikaa kun Poika tekee osavuosikatsauksia joissa hän ilmoittaa että pian tapahtuu muutosta, ja kuluttaa loppuajan riippumalla kaikkien näkyvissä. Molempien persoonallisuus on myös noussut esiin ja tämä on noussut yrityksen brändin merkittävimmäksi vahvuudeksi.

Johtavat ekonomistit ovat arvioineet, että tehoja voitaisiin saada myös sillä, että toimintoja siirretään halvan tuotannon maihin. Eurooppalaiset eivät ole yhtä kiinnostuneita Taivaan tuotteista, joten parempia tuloksia voidaan saada siirtämällä tuotantoa esimerkiksi Kiinaan ja Intiaan. Ei pidetä mahdottomana, että tehoja haettaisiin myös fuusioiden kautta. Yrityshän on jo yhdistänyt sulavasti Isän, Pojan ja Pyhän Hengen, joten ei pidetä mahdottomana että kolmikkoa täydennettäisiin jälleen uudella henkiolennolla. Esimerkiksi hinduilla on ylitarjontaa jumalhahmoista, jotka ovat valmiita työskentelemään pienillä palkoilla, ja joilla on kuitenkin vakaa asema ja vuosituhansien mittainen työkokemus. Apinajumala Hanuman voisi esimerkiksi olla monista erittäin veikeä hahmo yhtenä osana. Tätä vaihtoehtoa onkin jo alustavasti käsitelty. Tätä muutosta on yritetty lieventää esittämällä positiivisia kannanottoja evoluutioteoriasta. "Tällä tehdään apinat läheisiksi ja korostetaan sitä että ne ovat paitsi haisevia ja kirppuisia, myös sympaattisia ja hyvinkin ihmisenkaltaisia olentoja. Olemme yrittäneet integroida tämän rappioalkoholisteja kohtaan tehtyyn sympatioiden keräämiseen, jossa yrityksemme on onnistunut aikaisemmin, ja jossa meillä on jo vahva brändi. Ja josta asiakkaatkin pitävät. Ja itse asiassa kaikki muutkin." kommentoi Taivaan mainostoiminnasta ja PR:ästä vastaava kirkollinen taho.

Lisäksi on mahdollista suorittaa irtisanomisia. Tähän liittyen lakiasiaintoimistossa pohditaankin tutun brändin uudelleenmäärittelyä. Eritasoisten lähteiden mukaan prosessi on ollut kaikkea muuta kuin helppo. Ongelmana on se, että myös asiakkaat asettavat omia vaatimuksiaan toiminnalle, ja johdon tulisi jotenkin ottaa myös nämä huomioon. Siksi on erilaisia uudisstrategioita. Esimerkiksi eräät tahot kannattavat sitä että Pyhä Henki korvattaisiin "homoseksuaalisuuden ja naispappeuden kannattamisella". Lisäksi esimerkiksi kalvinistien mukaan "armo" on markkina-arvoltaan vanhentunut, ja se tarvitsisi rankaa päivittämistä ja tuotteen uudelleen yhteiskuntakelpoiseksi saattamista.

Monien mielestä myös pääasiallinen mainostamistapa, palveluihin liitetty lomaosakeliitto firman omilla kohteilla, on vanhentunut. Kuulemma ihmisiä ei kiinnosta vuosituhannesta toiseen lomailla samassa paikassa. Asiakastutkimusten mukaan se on sen verran tylsää että matkaaminen alkaa melko pian tuntumaan ikuisuudelta. Kun otetaan huomioon kiinteistöjen ylläpitohinnat, olisi kenties järkevää lopettaa tämä toiminta kannattamattomana. Lisäksi lähes kaikki kilpailijat käyttävät samaa strategiaa, joten markkinat ovat tätä kautta kyllästettyjä. Ekonomistejen mukaan jotain erilaista olisi syytä keksiä.

Nähtäväksi jää, kuinka esimerkiksi Pyhän kolminaisuuden muuntuminen Pyhäksi kahtalaisuudeksi vaikuttaa uudistuspaineisiin sekä suosioon seuraavan neljännesvuosisatakatsauksen aikana. Tosin voi olla että yritys jatkaa perinteisellä linjallaan, koska sen yrityskulttuuri on perinteisesti edustanut muuttumattumuutta, jossa asiakkaiden kannanottoja ei kuunnella yrityskulttuurin suunnittelussa. Tuoreessa muistissa on lehdistössä aiemmin levinnyt lausunto, "Jos ei tämä firma ja sen tuotteet ja palvelut kelpaa, voi minun puolestani painua Helvettiin", jonka kommentoi Taivas OY AB:n TJT, Jumala. Vähemmälle huomiolle jäi hänen seuraavan päivän puolustautumisensa, joka perustui siihen "Kun ärsyttäväksi ateistiksi naamioitunut journalisti otti yhteyttä esittäen firman toimintaan liittyviä ehdotuksia, jotka esitettiin vaatimusmuodossa. Ja aamu neljältä. Herjaussanoilla sävytettynä. Kyllähän sitä palaa hihat Kaikkihyvältäkin." Tämä ei kuitenkaan täyttänyt Ilta-Lehden tunnetusti tiukkoja journalistisia laatuvaatimuksia yhtä paljon kuin se aikaisempi lausunto.

Pessimistisimmät osakkeenomistajat, ateistit, ovat järjestäytyneet ja yrittävät nyt kilvan myydä osakkeitaan, mikä on laskenut osakkeiden hintoja suuresti. Konkurssipuheitakaan ei siis ole vältytty. "Yritystoiminnan lopettaminen on aina yksi vaihtoehto", muistuttaa moni yritysalan asiantuntija.

Haastatteluun saatu Pyhä Henki ei suostunut kommentoimaan tulevaisuudensuunnitelmistaan. Tosin hän mainitsi että olisi mahdollista kehittää uraa Nokian yrityskonsulttina. "Yhteydestä taivaisiin siinäkin on kyse. Ja isät ja pojat käyttävät hekin tälläisiä pieniä kannettavia puhelimia. Olisi kumma jos löytäisivät minua kokeneemman tyypin, jolla olisi pienempi tunnettavuus ja vahvempi imago. Lisäksi kuulin että heidän palkkansa ja työntekijäetunsa ovat varsin kilpailukykyisiä."

1 kommentti:

Paholaisen Asianajaja kirjoitti...

Erittäin hyvä ellei täydellinen kirjoitus.