Usein ateistit vertaavat uskontoja satuihin. "Raamattu on satukirja" -lause kaikuu. Tämä on kuitenkin olennaisesti väärä vertaus.
Onhan satukirjoilla toki monia samanlaisia ominaisuuksia kuin uskonnooilla. Esimerkiksi:
*Ne sisältävät kertomusmuotoista aineistoa. Uskonnot kertovat asioita tarinoiden kautta, samoin sadut.
*Opetukset. Tarina Jeesuksesta marssimassa Jerusalemiin sisältää sanoman samaan tapaan eettisiä kannanottoja kuin monet kansansadut.
*Molemmissa on yliluonnollisia elementtejä. Puhuvia eläimiä, suuria luonnonmullistuksia, taikuutta, noituutta.
*Molemmissa voidaan viitata oikeisiin paikkoihin tai henkilöihin. Itämaiden ihmeet voivat tapahtua vaikkapa muinaisessa Persiassa lentävällä matolla, tai Jerusalemissa vetten päällä kävellen.
*Molempien todenperäisyys on "tieteen ulottumattomissa", "kyseenalaista", "epäuskottavaa" tai "varmasti epätotta".
Mutta erojakin on:
*Kukaan ei ole käyttänyt satuja, kuten punahilkkaa, sotien oikeutuksena.
*Uskonnon puolesta kuollaan vapaaehtoiseksi ja tullaan tätä kautta "marttyyriksi" kun taas sadun puolesta kuollaan harvemmin, ja tällöin tätä kutsutaan "itsemurhaksi" tai "tyhmyydeksi".
*Kukaan ei häiritse toisia ihmisiä massoina kaduilla vain siksi että hän pitää erittäin paljon jostain sadusta.
*Jos fanitat jotain satua oikein kovasti, et silti yritä käännyttää muita etkä loukkaannu jos joku toinen ei pidä sadusta vaan lukee vaikka toisia satuja.
*Jos joku satu on mieleinen ja joku väittää että se ei ole totta, ei siitä yleensä hermostuta ja suututa.
*Satukerhot eivät järjestäydy samaan tapaan aikaansaaden toimijoita jotka pyrkivät vaikuttamaan politiikkaan - siis myös eisadunlukijoiden elämään - laittamalla sinne esimerkiksi joitain rajoituksia vain koska ne ovat jossain sadussa.
*Yhdestä sadusta pitäminen ei estä pitämästä muista saduista.
*Satujen lukijat harvemmin kulkevat ympäri maailmaa herjaamassa kuinka ne jotka eivät lue satuja ovat pahoja ja moraalittomia.
*Vielä vähemmän he kutsuvat tekosyiden keksimisiä tuolle herjaamiseksi teologian tai etiikan kaltaisiksi tieteiksi ja pistä niitä yliopistoon.
*Ateistitkin voivat lukea satuja lapsilleen. Raamattu ilmestyy harvemmin kuvioihin.
*Satukirjoissa on suuremmat tekstit, ja kivemmat kuvat. Raamattujen paperikin on yleensä harmittavan ohutta, mikä tekee sen käsittelyn vaikeaksi eikä sen kanssa voi viettää jo lukumukavuuden vuoksi laatuaikaa lasten kanssa.
*Satukirja ei kiinnostavimmissa vaiheissa, kuten taistelukohtausten jälkeen, muutu luetteloksi siitä kuka on sukua kenellekin ja kerro siitä onko rapuja oikein syödä vai ei.
Raamatun kutsuminen satukirjaksi on Raamatun tarpeetonta kehumista. Uskontoja ei siksi ole sopivaa kutsua saduiksi. Se loukkaa satuja.
maanantai 23. helmikuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti