maanantai 29. kesäkuuta 2009

Historian muuttajat.

Kun noitavainot nostetaan puheeksi, suomalaiset kristityt usein puolustautuvat viittaamalla katoliseen kirkkoon. Se on heistä paha, jopa valhekirkko tai porttokirkko. Se ei ole kristillisyyttä. Näin noitavainojen tai muiden ongelmien pahuus ei ole luterilaisten ongelma.

Itse asiassa tätä katolisvastaisuutta on rakennettu valheellisesti. Tästä saa hassusti esimerkin ottamalla kaksi lehteä. "Tieteen Kuvalehti Historia 10/2009" kertoo sivulla 13, että

"Ensiyön oikeus, latinaksi jus primae noctis, on silkkaa sepitettä, jonka 1800 -luvun Englannissa puritaanien historiankirjoittajien pyrkiessä kaikin keinoin maalaamaan synkkää kuvaa "pimeästä keskiajasta"."

Usea on kuullut tästä "ensiyön oikeudesta", jossa naimisiinmennyttä naista sai naksauttaa hääyönä. Toisin sanoen katolinen kirkko ei ollutkaan niin julma, kuin mitä porttokirkon myyttiä hellivät "uskonpuhdistuksessa toisella puolella Paavia" olevat ovat yrittäneet väittää.

Toinen on puhtaasti noitavainoista. "Tieteen Kuvalehti 10/2009" taas esittää 53 sivulla, että
"Vaikkakin katolisen kirkon pyrkimys kitkeä harhaoppisuutta johti myös noitavainoihin 1400 -luvun puolivälissä, Etelä - Euroopassa järjestettiin melko vähän noitaoikeudenkäyntejä. Sen sijaan Keski- ja Pohjois Euroopassa syytteitä sateli etenkin protestanttisen kirkkokuntien syntyyn johtaneiden reformaation eli uskonpuhdistuksen aikana ja sen jälkeen 1700 -luvulle asti. Noitavainot eivät olleet niin sanotun pimeän keskiajan ilmiö, kuten usein luullaan. Protestanttisessa maailmassa, jonka ydinalueen muodostivat Pohjoismaat evankelis-luterilaisen valtionuskonnon takia, noituuteen suhtaudutiin ajoittain jopa jyrkemmin kuin katolisessa Euroopassa. Ensimmäiset pohjoismaiset joukkovainot järjestettiin Tanskassa ja sen hallitsemassa Norjassa."
...
"Ruotsi-Suomessa yleinen ilmapiiri suosi noitavainoja vuosina 1600-1750. Ruotsissa noitien etsintä sai jälkikäteen arvioituna joukkohysterian luonteen 1688. Kuolemantuomio määrättiin noin 300 ihmiselle, joista monet olivat lasten ilmiantamia. Suomessa syytettyjä oli parituhatta. Heistä suunnilleen sata teloitettiin. Vainot keskittyivät Länsi- ja Etelä-Suomeen."

Tämä ei ole uutinen monelle noituuteen tutustuneelle, mutta jostain syystä fundamentalistikristittyjen, kouluopetuksen, kristillisten valtionlaitosten ja muiden vastaavien piiristä tästä luterilaisten toimeenpanoista. Sen sijaan uskonnon hyvyyttä tukevia väitteitä kuulee jatkuvasti. Ei ole tavatonta kuulla esimerkiksi siitä, miten anekauppa oli kauheaa ja siitä päästiin eroon. Ja tästä kyllä opetetaan koulussakin, kovaan ääneen ja toistuvasti siten että ei mene keneltäkään ohi. Jotkut esittävät jopa että uskonpuhdistus terveytti uskonasenteet niin, että tiede pääsi sen ansioista kehittymään. Tämän vaikutus ei ole tulkintariippumatonta: Esimerkiksi "Tykit, taudit ja teräs" -kirjassa selitetään saman ilman että uskonpuhdistus liittyy asiaan. Toisin kuin noitavainojen kohdalla, jotka olivat selvää ideologian noudatusta. Protestantti voi olla ilman että tekee ainuttakaan tieteellistä inventiota.

Ei kommentteja: