sunnuntai 17. toukokuuta 2009

Kristillinen suvaitsevaisuus. Kidutukselle.

Leonard Pitts kirjoitti pahuuksien sietämisestä. Hän muistutti kuinka 1933 ja 1945 tapahtui Natsien juutalaisvaino. Kristinusko katsoi sivusta. Vuosina 1955 ja 1968 vuosien välillä afrikanamerikkalaisten oikeuksia tallottiin isosti. Kristillinen yhteisö oli hiljaa. 1980 -luvulla AIDS iski homoihin. Kristityt katsoivat vierestä.

Eivät tietenkään kaikki. Mutta toisin tekijät olivat poikkeuksia. Kristityt toki muistavat Schindlerin ja muut oikeuksia puolustaneet kristityt. Mutta he unohtivat huomata että nämä ovat poikkeuksellisia kristittyjä. Suurin massa ei toiminut niin. Siksi voi sanoa aivan yhtä hyvin että nämä toimivat massaa vastaan siitä huolimatta että olivat kristittyjä. Näistä poikkeuksista tehdään kristillisissä puheissa sääntö. En tiedä mitään muuta tahoa, jossa poikkeus tarkoittaa samaa kuin pääsääntö.

Siksi äänestykset näyttivät että 49% USAlaisista hyväksyy kidutuksen terroristien kuulustelussa. Uskonnon koskettamattomat pitivät 40% sitä hyväksyttävänä. Tämäkin luku on toki suuri, mutta paljon pienempi kuin keskiarvo. Ja mitä aktiivisempi uskonto, sitä enemmän kidutusta hyväksyttiin. Evankelisista Protestanteista hyväksyttävänä kidutusta piti 62%.

Sitä voisi luulla että ihmiset jotka väittävät että on yhteys korkeaan moraaliin olisi juuri ne jotka toimisivat niin. Mutta sanat ovat eri asia kuin teot. Julistus yleisesti kristinuskon hyvyydestä ja sen positiivisista vaikutuksista yhteiskuntaan eivät yksinkertaisesti toimi. On aivan sama jos nämä 62% ovat eikristillisiä, "väärin uskovia", kun huomataan se tosiasia, että ateistit näyttävät sitten olevan enemmän kristittyjä. Eli mitä enemmän kristinusko hyväksytään ja mitä aktiivisemmin sitä puolustetaan, sitä vähemmän kristittyjä sitä ollaan.

Tosin tämä tietysti näyttää ontolta. Tosiasiassahan kristinusko on sitä mitä kristinuskovaiset tekevät ja kristinuskon vaikutus on se, miten prosentit muuttuvat kun se otetaan kannatuslistalle. Tästä katsoen aktiivinen kristinusko tarkoittaa sitä että pitää homoseksuaaleja pahempana ongelmana moraalille kuin kidutusta.

Mitä se kettu sanoikaan leijonan luolasta? Jäljet pelottavat.